Friday, May 22, 2009

Jejak Kasih Bani Abbasiyyah- SIRI 2

Assalamualaikum kpd sahabat-sahabat yg di muliakan?

Alhamdulillah, pertamanya marilah kita merafakkan seinfiniti kesyukuran kpd Allah, pencipta sekalian alam yg sentiasa memberikan rahmatnya kpd kita semua sebagai hambanya, selawat dan salam ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda, para syuhada’, para sahabat-sahabat, tabi’in, dan juga para tabi’ tabi’in..

InsyaAllah, pada post kali ini yg bertajuk ‘ Jejak Kasih Bani Abbasiyyah ’ akan menyelongkar dan menyelusuri sejarah dan serba sedikit maklumat berkaitan dgn Kerajaan Islam Abbasiyyah yg agung pada ketika dahulu..insyaAllah..

Kerajaan Bani Abbasiyyah ialah nama yang diberi bagi Khalifah Baghdad yg merupakan empayar kedua Islam selepas penyingkiran pemerintahan Kerajaan Islam Bani Umayyah. Kerajaan Islam Bani Abbasiyyah telah merampas kuasa pada tahun 750 selepas mereka berjaya mengalahkan tentera Ummayyah dalam medan peperangan. Kerajaan Bani Abbasiyyah ini telah berkembang selama dua kurun tetapi secara perlahan-lahan mengalami zaman kejatuhan selepas kebangkitan tentera berbangsa Turki yang mereka cipta. Kerajaan ini akhirnya berakhir pada tahun 1258 selepas Hulagu Khan iaitu seorang panglima tentera Mongol menghancurkan Baghdad.



Kawasan taklukan dan pemerintahan semasa Kerajaan Islam Bani Abbasiyyah

Di dalam sejarah Islam juga ada mengatakan bahawa yg keturunan Abbasiyyah ini datangnya dari Saidina Abbas b. Abdul Muthalib yg merupakan salah seorang daripada bapa saudara Nabi Muhammad SAW. Oleh itu, mereka merasakan bahawa mereka layak untuk menjadi khalifah kerajaan Islam memandangkan mereka adalah daripada salasilah keturunan Nabi.
Kerajaan Abbasiyyah amat bergantung kepada sokongan orang Parsi dalam usaha mereka menjatuhkan Kerajaan Bani Umayyah. Pengganti Khalifah Abu al-Abbas, Al-Mansur, memindahkan pusat pemerintahan mereka daripada Damsyik ke Baghdad di Iraq berhampiran dgn ibu negara Parsi lama, malah mereka juga menggunakan kembali batu-batu dari binaan Parsi bagi membina bangunan di pusat pentadbiran baru mereka. Apabila kuasa Bani Bani Abbasiyyah mulai merosot pada pertengahan abad ke sepuluh, terdapat tempoh perpecahan yang berlarutan. Punca utama kelemahan Bani Bani Abbasiyyah adalah kemerosotan asas ekonomi utama mereka, kekayaan dari perladangan di lembah Tigris-Euphrates.


Wilayah pemerintahan semasa zaman Khalifah Harun Al-Rasyid


Selain itu kerajaan Abbasiyyah turut menghadapi cabaran di dalam dan luar negara. Bagi mengatasi masalah ini, kerajaan Abbasiyyah memutuskan untuk mencipta sebuah unit angkatan tentera yang setia kepadanya yang kebanyakan datang daripada hamba berbangsa Turki yang dikenali sebagai Mamluk. Pasukan ini yang dicipta sewaktu zaman Khalifah Al-Ma'mun dan zaman pemerintahan Khalifah berikutnya iaitu Khalifah Al-Mu'tasim Pasukan tentera ini berjaya menghalang empayar Islam ini daripada terus diancam.


Antara sumbangan Kerajaan Islam Bani Abbasiyyah ialah :

Zaman kegemilangan dalam zaman Harun A-Rashid, dan Al Makmun.

Baghdad menjadi pusat intelektual dan penyebaran ilmu – melalui aktiviti

terjemahan bahasa asing ke bahasa arab. Bahasa asing spt: Yunani,

Sanskrit, Suriani .

Baitulhikmah – institusi keilmuan diasas oleh Harun Al Rashid – berkembang pada zaman al-Makmun Harun al rashid.

Kegiatan utama:

Terjemahan falsafah dan sains, terutama dari Yunani.

Penglibatan golongan ulama dalam penulisan – susun Hadis dan

hasilkan buku fikah, tafsir, sejarah. Ulama terkenal spt Imam Malik

( Al- Muwatta ), Ibn Ishaq ( Sejarah hidup Nabi), Abu Habifah ( Fikah

dan Itjihad), Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Shafei, dan

Imam Ahmad Hanbal.

Wujud pemisahan dalam ilmu tafsir, sirah dan hadis.


Syiling semasa zaman pemerintahan Khalifah Harun Al-Rasyid


Kelebihan terjemahan:

Terjemahan/penciptaan dapat buat perubahan karya.Hurai dan buat penambaikkan dengan memuatkan keterangan dan ulasan.

Peranan besar dalam kebudayaan dunia – pelihara ilmu daripada lenyap dan pupus kerana terima hasil penulisan daripada zaman gelap di Eropah.

Penubuhan institusi tingkatkan kegiatan penyelidikan hingga ke Eropah , kemudian diterjemah ke bahasa asing dan mula kebangkitan Eropah.

Kesan perkembangan ilmu:

Mula zaman pemulihan budaya @ Renaissance.

Tingkat pengetahuan manusia dan warisan yang tidak ternilai.

Keterbukaan dan kesediaan terjemah daripada bahasa asing bagi faedah umat Islam.

Cendekiawan Islam memperbaiki dan meningkatkan karya asal.

Berlaku percambahan dan perkembangan ilmu.

Dalam kesemua bidang, Islam mengatasi barat sehinggalah ke abad ke dua belas, apabila negara barat maju kehadapan dengan sebahagiannya dari apa yang dipelajari mereka daripada Islam. Dalam bidang ekonomi, barat menyerap pengetahuan dalam bidang pengaliran, penanaman tanaman baru, penghasilan kertas, penyulingan. Tahap pengaruh Islam kepada ekonomi barat dapat dilihat dalam sejumlah besar perkataan Inggeris yang berasal daripada Arab atau Persia. Antara lain adalah traffic, tariff, magazine, alcohol, muslin, orange, lemon, alfalfa, saffron, sugar, syrup, dan musk. Dalam bidang sains pula perkataan seperti algebra, cipher, zero, nadir, amalgam, alembic, alchemy, alkali, soda, dan almanac.


Istana Kerajaan Islam Bani Abbasiyyah

Pada saat-saat kejatuhan Kerajaan Islam Bani Umayyah, Hulagu Khan menyerang dan memusnahkan Baghdad pada 10 Februari 1258, menyebabkan kehilangan nyawa yang banyak. Al-Musta'sim, pemerintah terakhir Abbasiyyah kemudiannya dihukum bunuh pada 20 Februari 1258. Banyak buku-buku rujukan yang tidak ternilai musnah akibat serangan Mongol ini. Adalah dikatakan bahawa seramai 800,000 penduduk Baghdad mati dibunuh oleh tentera Mongol. Sekadar perkongsian bersama..







4 comments:

azam baizen said...

aku suka posting ni!hehe..

Ahmad Taufiq Redzuan said...

yer ker..hehe, timo kasih la yo..rajin2 lah jenguk ye..hehe, see u in Gombak!

From Me to WE said...

post yg mntp2. Alhmdulillah. Syukran 'ala kulli hal. amzb

Ahmad Taufiq Redzuan said...

eh, x mantap pun..ana pun masih dalam proses pembelajaran..afwan..=)