Saturday, January 17, 2009

First Demonstrasi di Bumi Nilai

Assalamualaikum buat sahabat2 yg dimuliakan,

Alhamdulillah, marilah kita bersama-sama memanjatkan rasa kesyukuran kita kpd Allah (SWT) atas segala nikmat2 yg diberikan kpd kita, tanpa nikmat2 yg Allah berikan kpd kita, bagaimana kita hendak hidup dan melakukan apa yg disuruhNya dan meninggalkan apa yg dilarangNya..Justeru itu, wajib bagi kita sebagai insan yg bergelar MUSLIM untuk melaksanakan segala tuntutan dan tanggungjawab yg telah diberikan kpd kita dgn melaksanakan ibadah2 yg telah diberikan kpd kita dgn ikhlas dan istiqomah sebagai tanda terima kasih kita kpd Allah Subhanu Wa Ta’ala.

Alhamdulillah, pada 16/01/2009 yg lepas bersamaan dgn hari Jumaat, telah diadakan satu Rapat Umum ataupun Demonstrasi Aman Untukmu Palestin yg telah dianjurkan oleh Mahallah Representative Comitte (MRC), Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Kampus Nilai..Antara tujuan dan objektif demonstrasi aman ni dijalankan adalah untuk mengutuk tindakan kejam ISRAEL dan AMERIKA LAKNATULLAH diatas pencabulan ke atas apa yg telah mereka lakukan kpd sahabat2 dan saudara2 kita yg berada di Semenanjung Gaza khususnya dan di Palestin amnya..selain itu, ianya diadakan bagi melahirkan rasa simpati, kasih dan saying kita kpd saudara2 seISLAM kita yg berada di sana.

Alhamdulillah, pada mulanya, timbul jugak kerisauan di hati penulis andai demonstrasi yg bakal diadakan ni x mendapat sambutan di kalangan mahasiswa2 dan mahasiswi2 cfs iium nilai sendiri, tetapi alhamdulillah, berkat dari Allah, menjelang pukul 2.45 petang, kelihatan ramai yg turun padang member sokongan dan meluahkan rasa BENCI, MARAH, MELUAT, kpd ISRAEL LAKNATULLAH. Alhamdulillah, turut memeriahkan demonstrasi, Fellow MARA ( Mahallah Abdul Rahman Ibn Auf ) sendiri, Ust Baharudin, Bro Majid Hafiz, dan juga Principal MARA, Ust Che Abdul Majid bin Che Omar.

































Muhasabah Hasil Demonstrasi Aman Untukmu Palestin

Sebagai Muhasabah untuk diri kita yg bergelar Pejuang2 Allah dan Mata2 Rantai Penyambung Perjuangan dan yg bergelar Muslim sendiri, ana menasihati diri ana sendiri dan juga sahabat2 seperjuangan sekalian, marilah kita bersama-sama menghayati pidato demonstrasi dari Ust Che Abd Majid semasa demonstrasi baru2 ini..ana teringat kata-katanya bahawa kita sebagai mahasiswa dan mahasiswi islam sendiri yg pertama, haruslah mengubah sikap dan attitude diri kita sendiri dahulu. Laungan TAKBIR ALLAHUAKBAR bukan setakat hanya timbul dan lahir dari luaran diri kita tetapi seharusnya lahir dari lubuk hati kita sendiri sebagai mahasiswa dan mahasiswai islam sendiri..buangkan sifat buruk kita dan sikap negative kita jauh2 kalau betul kita sayangkan ISLAM sendiri. Bukannya bila sensitiviti ISLAM dipertaruhkan dan dicemarkan, baru kita nak bangkit. Bukan dgn cara itu..kita buang sifat buruk dan negative kita dahulu, insyaAllah, barulah kita mampu untuk berdepan dgn cabaran2 yg lebih besar kelak.. “ islah nafsak wad’u ghairak ”. Kita ubah dan betulkan diri kita dulu barulah kita mampu dan boleh untuk mengubah org lain ataupun merubah ape yg kita mahukan.

Penulis ade membaca satu artikel yg mengatakan bahawa “ demonstrasi bukan membawa kpd kebaikan atau kesedaran, bahkan membawa kpd keburukan “. Sungguh sedih hati penulis bila ada yg sanggup mengeluarkan kenyataan sedemikian..sehingga mempersoalkan bahawa demonstrasi tidak ada pada zaman Nabi dahulu. Sungguh cetek dan sempit pemikiran beliau..memang benar, demonstrasi ini tidak pernah ada semasa zaman Nabi dahulu, tetapi apakah sahabat2 tidak tahu bahawa ISLAM sendiri bersifat ANJAL? ISLAM ni sesuai mengikut peredaran zaman..Buat sahabat2 ana yg berasa demikian, sesungguhnya demonstrasi itu tidak patut dipersalahkan, salahkah jika kita hendak melahirkan rasa marah kita kpd sesuatu? Salah ke?..sungguh, yg patut dipersalahkan bukanlah demonstrasi itu, tetapi pendemonstrasi tersebut yg sepatutnya dipersalahkan. Allah mengurniakan kita akal untuk kita memikirkan mana yg baik dan buruk, dan memikirkan ape yg mencukupi dan keterbatasan untuk sesuatu benda tersebut. Yg menjadi permasalahan sendiri ialah, sikap dan sifat pendemo sendiri yg tidak tahu mengawal diri dan emosi.

Mungkin ade dikalangan sahabat yg mengatakan bahawa “ lebih baik kita duduk berdoa di hadapan Allah ketika solat berbanding membuat demonstrasi, INSYAALLAH hasilnya dan pasti DOA2 kita dimakbulkan Allah..sahabat2 yg dimuliakan, di akhirat kelak, Allah x kan tanya apa hasil yg telah kita dapat, tetapi Allah akan tanya, apa yg telah kamu sumbangkan untuk ISLAM sendiri. Bermakna Allah x tanya kita hasil, tetapi usaha kita terhadap ISLAM sindiri…sekadar perkongsian..

0 comments: